Kameleon – Recenzja gry G3

W dzieciństwie bardzo chciałem mieć swojego własnego kameleona, ponieważ fascynowała mnie pokazywana w każdym filmie animowanym zdolność zmiany koloru gada w zależności od tła, na którym się znalazł. Obecnie największą popularność wśród młodszych dzieci kameleon zawdzięcza animacji Disney’a o przygodach Roszpunki i jej przyjaciela Pascala. Jeżeli chodzi o wpasowanie gada w tematykę gry przez autora, dokonał on dobrego wyboru z racji celu graczy, którym jest kolekcjonowanie odpowiedniej barwy kart.

Grę rozpoczynamy od rozdania każdemu uczestnikowi po jednej karcie pomocy z tabelami punktacji i jednej karcie kameleona. Następnie układamy brązowe karty rzędów na środku stołu (zielone w przypadku gry 2-osobowej), których liczba jest uzależniona od liczby graczy. Do zliczenia punktów możemy użyć jednej z dwóch stron karty pomocy. Brązową stronę z łatwiejszym wariantem gry, w którym większa liczba zebranych kart odpowiada większej liczbie punktów polecam graczom początkującym lub młodszym, natomiast fioletową stronę z wariantem trudniejszym, w którym karty opłaca się zbierać tylko do pewnego momentu, ponieważ liczba punktów zaczyna maleć zalecam starszym graczom. Należy pamiętać, że w grze 3 osobowej usuwamy jeden kolor kart, a w grze 2 osobowej dwa kolory. Przed rozpoczęciem rozgrywki odliczamy 15 kart ze stosu i dokładamy na ich wierzch kartę „Ostatnia Runda”, potem dokładamy pozostałe karty.

W trakcie rozgrywki gracze mogą natknąć się na 3 rodzaje kart, w tym 63 kolorowe karty z kameleonem (po 9 w każdym z 7 kolorów), 10 kart „+2” dających pod koniec gry dodatkowe punkty i 3 jokery (w tym jeden złoty w jubileuszowej wersji), które również podliczane są pod koniec gry. Teraz możemy rozpocząć rozgrywkę.

W swojej turze gracz ma możliwość wykonania jednej z dwóch akcji: dobrania karty ze stosu i dołożenia jej na jednej z kart rzędów lub w przypadku kiedy już przynajmniej jedna karta jest w grze zabrać ją do siebie i zablokować w ten sposób możliwość dokładania innych kart do tego rzędu. Pozostali gracze będą musieli dokładać karty do pozostałych niezablokowanych kart rzędów. Należy pamiętać, że każda karta rzędu (brązowa) może pomieścić tylko 3 karty (w przypadku zielonych kart rzędów liczba miejsc na karty wynosi kolejno 1,2 i 3).

Kiedy gracz wykona jedną z dwóch akcji kończy się jego tura. Ostatni gracz, który zabierze pozostawiony mu rząd rozpoczyna nową rundę i dokłada pierwszą kartę. W przypadku, gdy w ostatnim rzędzie będzie możliwość dołożenia karty ze stosu, gracz decyduje czy dociąga kartę, czy zabiera rząd. Wariant rozgrywki dla dwóch osób wygląda identycznie, z tym że trzeci rząd niezebranych przez graczy kart ląduje na stosie kart odrzuconych. Gra kończy się z rundą, w której została wylosowana karta „Ostatnia Runda”. Po jej dograniu do końca gracze podliczają zdobyte punkty.

Do obliczenia punktów stosuje się wybraną wcześniej tabelę z karty pomocy. Gracz, który miał szczęście zebrać kartę jokera może ją dołożyć teraz do wybranego przez siebie stosu kart zyskując w ten sposób więcej punktów lub specjalnie zaniżając wartość stosu w przypadku fioletowej tabeli punktacji. Następnie każdy z graczy wybiera trzy jednokolorowe stosy, które będą dawały wartości dodatnie i odejmują od tej liczby pozostałe stosy kart (liczone również według tabeli). Każdy uczestnik dodaje również zebrane karty „+2” do swojej ostatecznej punktacji. Wygrywa osoba, która uzyskała największą liczbę punktów.

Uwaga: Jeżeli gracz zebrał więcej kart w danym kolorze, niż przewiduje to tabela punktacji to nie otrzymuje dodatkowych punktów.


Gra „Kameleon” jest łatwą do nauki karcianką dla młodszych, jak i starszych graczy. Jej niewielki rozmiar, a co również ważne na realia obozowe, niewielki obszar potrzebny do rozłożenia stanowią duży plus (spokojnie zmieści się na kanadyjce czy karimacie). Innym pozytywnym aspektem jest możliwość zagrania w dwie osoby, chociaż chęć do ponownego sięgnięcia po ten tytuł pozostanie w chwili gdy do zabawy zaprosimy min. 4 osoby z powodu interakcji jaką daje możliwość podłożenia przeciwnikowi niepożądanych przez niego kart. Dodatkowy plus stanowi niewysoka cena, ładna szata graficzna i karta „Złoty Joker” w wersji jubileuszowej. Polecam zakup na stan drużyny z wyłączeniem gromad zuchowych.

phm. Radosław Kałuża HO

Ocena HKG

9/10

Gatunek: gra karciana
Liczba graczy: 2-5
Wiek: 8+
Czas gry: 30 min.
Wydawca: G3
Cena: ok. 36 zł




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *