Kurs na Daleki Wschód! Zostań nowym władcą mórz

Ponownie dostępna na rynku druga odsłona gry Century, wydana w wersji polskiej przez wydawnictwo Cube Factory of Ideas , zachwyca nie tylko swym wyglądem i wypraską, co cenią doświadczeni gracze, ale idealnie sprawdza się podczas rozpoczynania przygody z grami planszowymi. To, co może dodatkowo przekonać do sięgnięcia po ten tytuł, to dwustronicowa instrukcja. Tutaj nie ma pomyłki Emersona Matsuuchiego, autora gry. Instrukcja, jaką dostajemy po otwarciu pudełka, to dokładnie jedna gruba kartka.

Proste zasady, ciekawa rozgrywka

W Century Cuda Wschodu gracze mają za zadanie zdobyć cztery kafle punktów zwycięstwa. Przed rozpoczęciem rozgrywki należy samodzielnie stworzyć planszę do gry z kafli rynku, po czym dodać cztery kafle porty. Do pierwszej rozgrywki autor podaje konkretny schemat, lecz do kolejnych daje graczom wolną rękę, co wpływa znacznie na regrywalność. W swojej turze gracz wykonuje dokładnie dwie akcje: może, chociaż nie musi, przepłynąć swoim statkiem na sąsiedni kafel i wybudować swoją faktorię, a następnie wykonać jedną z trzech czynności. Pierwszą z nich jest wymiana towaru, o ile na kaflu znajduje się już wybudowana faktoria, drugą czynnością jest zbiór dwóch kosteczek symbolizujących imbir, natomiast trzecia czynność odnosi się do cumowania w porcie i wymiany towaru na kafel punktów zwycięstwa. Potem przychodzi kolej na następnego gracza.

Pomimo prostych zasad gra wymusza wcześniejsze opracowanie odpowiedniej taktyki, chociażby ze względu na losowość kafli rynku, a co za tym idzie, różne położenie punktów wymiany towarów. Dodatkowo wybudowanie faktorii daje możliwość ulepszenia okrętów, przez co m.in. stają się szybsze, mają powiększoną ładownię czy pozyskują dodatkowy towar z rynku.

Gra z grafikami Fernanda Suáreza cechuje się bardzo starannie dopracowanymi ilustracjami. Wydawca zadbał o plastikowe zdobione miseczki na drewniane kostki i dopasowaną wypraskę, co utrzymuje wszystkie elementy na swoich miejscach.


„Owszem, jest to prosty tytuł, przeznaczony bardziej dla początkujących. Niemniej można znaleźć tu wiele zabawy pomimo posiadania 100 innych planszówek na półce.”


To nie tylko samodzielna gra

Cuda Wschodu po Korzennym Szlaku, a przed Nowym Światem, to druga z trzech gier serii Century. Każda z nich jest zarówno samodzielnym tytułem, jak i dodatkiem, np. rozgrywkę w Cuda Wschodu można wzbogacić o elementy mechaniki Korzennego Szlaku. Można również połączyć trzy tytuły i cieszyć się dłuższą i bardziej skomplikowaną rozgrywką. Dodatkowo grafika z okładki w połączeniu z pozostałymi tytułami serii tworzy jednolitą ilustrację.

Nie pozostaje nic innego, jak wcielić się w rolę kapitana okrętu kupieckiego i wyruszyć ku chwale i zyskom na Daleki Wschód.

Okiem Gildii

Jakie było moje zdziwienie, kiedy po otwarciu pudełka zobaczyłem dwie twarde tekturowe kartki zamiast instrukcji. Jeszcze większe, kiedy okazało się, że tylko jedna z nich jest instrukcją do Cudów Wschodu, natomiast druga opisuje zasady wynikające z połączenia z Korzennym Szlakiem. W każdym razie z lekką rezerwą zabrałem się do studiowania instrukcji. Rezerwa wynikała z obejrzenia przykładowej rozgrywki na YouTube, ale myślę: ok, zobaczymy, może uczestnicząc w grze odczucia będą lepsze.

Rozłożyłem planszę, przygotowałem planszetki z faktoriami, wytłumaczyłem zasady żonie, poczekaliśmy aż syn zaśnie i mogliśmy kilka minut przed północą rozegrać pierwszą partię. Z początku trochę monotonnie: przesunąć okręt, zbudować faktorię, wymienić lub zabrać nowe kostki. Zabawa zaczęła się od momentu, kiedy zaczęło brakować miejsca w ładowni, a wokół zaroiło się od faktorii przeciwnika.

Owszem, jest to prosty tytuł, przeznaczony bardziej dla początkujących. Niemniej można znaleźć tu wiele zabawy pomimo posiadania 100 innych planszówek na półce. Osobiście jestem ciekaw co wyniknie z połączenia wszystkich trzech części Century, a na tę chwilę popłynę pohandlować towarem.

Kolejny raz chciałbym podziękować Wydawnictwu Factory od Ideas za wsparcie Harcerskiego Klubu Gier Gildia.


phm. Radosław Kałuża HR
Przewodniczący HKG Gildia



Materiał ukazał się w bezpłatnym tygodniku społeczno-kulturalnym
PULS JAWORZNA Nr 10 z dnia 25 marca 2021 roku.