Mozaika w portugalskim pałacu na planszy

Pięknie wykonane ceramiczne kafelki to już znak firmowy serii gier abstrakcyjno-logicznych Azul autorstwa Michaela Kieslinga z ilustracjami Chris Quilliams, w których gracze wcielają się w role portugalskich rzemieślników pracujących na zlecenie króla Manuela I. Tym razem podejmą się zadania, które w rzeczywistości nigdy się nie rozpoczęło. Cofnijmy się jednak do pałacu w Évorze.

Kafelki, że mucha nie siada

Azulejos to oryginalnie biało-niebieskie płytki ceramiczne sprowadzone do Europy przez Maurów. W XVI wieku, wykorzystując azulejos, król Manuel I zlecił przyozdobienie swojego pałacu w Évorze. To właśnie na tym zadaniu skupia się pierwsza część serii Azul. Idąc na fali popularności, w dość krótkim czasie, pojawiła się druga część Witraże Sintry, w której jak można łatwo się domyśleć, ponownie król Manuel I zlecił rzemieślnikom przyozdobienie swoich włości. Tym razem są to okna królewskiego pałacu w Sintrze. Trzecia, i według wielu recenzentów gier planszowych, najlepsza odsłona Azula, skupia się na budowie Letniego Pawilonu na cześć najdostojniejszych członków rodziny królewskiej. Niestety król Manuel I umarł przed rozpoczęciem budowy. Teraz to gracze starają się zbudować letni pawilon, który nigdy nie powstał.

Pora wykończyć pawilon

Trzeci Azul składa się z 6 rund. W każdej z nich gracze będą decydować, jaki kolor kafelków zabiorą z jednego z warsztatów lub ze środka pola gry. Każdej rundzie odpowiada również inny kolor atutowy kafelka, który, o ile znajduje się w wybranym warsztacie lub na środku pola gry, zostaje zabrany przez gracza i pełni rolę „jokera”. Kiedy warsztaty i pole gry będą puste, rozpoczyna się druga faza.


” Pomimo, że dalej układamy kafelki, to tym razem nie wiedzieć czemu bawimy się przy tym doskonale. Świetna kolorystyka, ciekawe bonusy za ułożenie kafli w konkretnych miejscach, dostosowanie taktyki do wylosowanych kafli no i ten kolor atutowy.”


Teraz przyszła pora na umiejętne rozłożenie zebranych kafelków na jednej z dwóch plansz gracza. Podstawowa plansza ma już dedykowane kolory gwiazd, natomiast druga strona daje większą dowolność w układaniu kafelków. Na planszach znajdują się również specjalne pola pozwalające dobrać dodatkowe kafelki z magazynu. Każde ramię gwiazdy jest oznaczone cyfrą od 1 do 6, co wskazuje ile jednakowych kafelków trzeba posiadać, aby jeden z nich ułożyć właśnie w danym miejscu. Nadmiarowe kafelki wrzucamy do dodanej w grze wieży mającej kształt wieży zegarowej Pałacu w Sintrze. Punkty za ułożenie kolejnych kafelków na planszy są dodawane na bieżąco, natomiast pod koniec gry gracze mogą otrzymać bonusy za osiągnięcie konkretnych celów budowy. Wygrywa osoba z największą liczbą punktów.

Co dalej?

Azul Letni Pawilon, jak i dwa wcześniejsze tytuły z tej serii, zostały wydane w Polsce za sprawą wydawnictwa Lacerta. Do najnowszej części został przewidziany dodatek Glazed Pavilion Expansion, który obok nowych dwustronnych planszy gracza oraz nowej dwustronnej planszy punktacji zawiera nakładki na plansze graczy uniemożliwiające przesuwanie się kafelków na posadzkach.

Gra jest na tyle prosta, a jej zasady na tyle łatwe, że idealnie nadaje się dla wkraczających w świat gier planszowych osób. Pomimo dużo ciekawszej kolorystyki w Witrażach Sintry, to właśnie Letni Pawilon wprowadza najlepsze rozwiązania odnośnie rozgrywki i to właśnie od niego najlepiej rozpocząć swoją przygodę z Azulem.

Okiem Gildii


Do pierwszego Azula podszedłem z dużą rezerwą. Gry abstrakcyjno-logiczne nigdy nie były dla mnie fascynujące – chyba ze względu na większe zainteresowanie bardziej klimatycznymi lub suchymi tytułami. Po namowie przez żonę wypożyczyliśmy sobie podczas imprezy „Planszówki w Spodku” pierwszą część. Szybkie tłumaczenie jednego z wolontariuszy i mogliśmy zagrać. Pierwsza partia skończyła się szybko i z moją minimalną wygraną, więc naturalnie rewanż. Druga partia skończyła się jeszcze szybciej i z przewagą około 60 punktów – potem żona już nie chciała w to zagrać. Sama gra nas nie zraziła, ale nie wciągnęła. Zmieniło się to dopiero przy Letnim Pawilonie. Pomimo, że dalej układamy kafelki, to tym razem nie wiedzieć czemu bawimy się przy tym doskonale. Świetna kolorystyka, ciekawe bonusy za ułożenie kafli w konkretnych miejscach, dostosowanie taktyki do wylosowanych kafli no i ten kolor atutowy. Letni Pawilon definitywnie zmienił nasze zdanie na temat Azula.

Dla kogo jest Azul? Praktycznie dla wszystkich. Nie chodzi tylko o piękne wykonanie, co przekłada się oczywiście na cenę, ale w Azula szybko zagrasz zarówno z niegrającymi w planszówki osobami, jak i z rodzicami czy dziadkami po niedzielnym obiedzie. Co najlepsze, to będą się przy tym bardzo dobrze bawić i z chęcią sięgną po ten i podobne tytuły jeszcze raz.

Ze swej strony chciałbym podziękować Wydawnictwu Lacerta za wsparcie Harcerskiego Klubu Gier Gildia.


phm. Radosław Kałuża HR
Przewodniczący HKG Gildia



Materiał ukazał się w bezpłatnym tygodniku społeczno-kulturalnym
PULS JAWORZNA Nr 7 z dnia 4 marca 2021 roku.