Wyjdź w świat, zobacz, pomyśl – pomóż, czyli działaj

Dewiza wędrownicza jest tym co powinno towarzyszyć każdemu harcerzowi w wieku wędrowniczym przy codziennym działaniu wewnątrz organizacji i poza nią. Wyjdź w świat, zobacz, pomyśl – pomóż, czyli działaj. Owe działanie jest głównym motorem napędowym w tym wieku i uczy młodych harcerzy odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Często jednak w ZHP, a zwłaszcza w trakcie rozpisywania Prób Wędrowniczych zapominamy, że służba nie ogranicza się tylko i wyłącznie do pełnienia wszelakich funkcji. Zacznijmy jednak od dewizy.

Nie ograniczaj się

Każdego wędrownika powinna cechować aktywna postawa wobec otaczającego go świata, choć w dzisiejszych czasach nie zawsze teoria spotyka się z rzeczywistością. Coraz częściej wędrownicy i instruktorzy przybierają bierną postawę a samo wędrownictwo ograniczają do wspólnych „stołkowych” spotkań raz, dwa razy w miesiącu. W miejsce ambitnych celów obierane są często stałość i niezmienność dające poczucie bezpieczeństwa.

Nie wszystko jest jednak stracone, ponieważ nie na samym wędrowaniu po lesie i puszczaństwie opiera się idea wędrownictwa. Wędrówka intelektualna, wędrówka po cyfrowym świecie – czasy się zmieniają i sama służba, będąca efektem „wyjścia w świat”, przybiera coraz to inne formy. Kiedyś pomoc starszym na przejściu dla pieszych – dziś nauka obsługi komórki czy podstawy użytkowania komputera.

Warto zatem pamiętać, aby nie negować czyjegoś sposobu „wędrowania”, ale pomóc mu odnaleźć w tym właśnie sposobie pole służby, w którym będzie się spełniał.

Dewiza wędrownicza

Tematem ostatniej zbiórki członków „Wichru” była właśnie Dewiza Wędrownicza. Aby lepiej jej treść zapadła w pamięć, Druh Bartek przygotował ćwiczenie polegające na naprowadzeniu drugiej osoby z zawiązanymi oczami na odpowiedni fragment dewizy. Pomimo czyhających pułapek zadanie zostało zrealizowane perfekcyjnie.

Po omówieniu dewizy drużynowa zaproponowała wędrownikom partię w munchkina – grę karcianą traktującą popularne przygodówki o zwiedzaniu lochów z przymrużeniem oka. Stanęli więc na przeciw sobie niziołek, elf z dużym kamyczkiem, złodziej w skórzanej zbroi, czarodziej z szaszłykiem ze szczura oraz złodziej z piłą łańcuchowa krwawego rozczłonkowania. Niestety partii nie udało się ukończyć…

Następna okazja już w najbliższy piątek.

Wyjdź w świat, zobacz, pomyśl - pomóż, czyli działaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *