Workshop. Gra wielopoziomowa

Obecnie coraz częściej programowcy poszukują nowych rozwiązań w projektowaniu gier terenowych. Uczestnikom w większości nie wystarcza już bieganie do kolejnych punktów na wyznaczonej trasie i wykonywanie machinalnie zadań bazujących na technikach harcerskich. Z pomocą przychodzą gry wielopoziomowe, gdzie uczestnicy wcielają się w określone postacie i rozpoczynają rozgrywkę podzieloną na kilka poziomów. To właśnie na grach wielopoziomowych skupili się uczestnicy weekendowego seminarium dla komend hufców odpowiedzialni za program w swych środowiskach podczas warsztatów prowadzonych przez instruktorów VI Szczepu Harcerskiego „Chwaty”.

Gdzie jest hamak?

W sobotnie popołudnie, 20 stycznia, członkowie Harcerskiego Klubu Gier „Gildia” przeprowadzili blok warsztatowy z projektowania gier wielopoziomowych. Odbiorcami spotkania było ośmiu instruktorów odpowiedzialnych za program lub wspomagających działania programowe w swoich macierzystych hufcach. Warsztaty zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszym wyjaśniono na czym polega gra wielopoziomowa i jak wygląda proces jej powstawania, natomiast w drugim etapie uczestnicy skupili się na rozpisaniu kolejnych poziomów opracowanego pierwszego poziomu gry o Harrym Potterze.


Wypowiedź

Najtrudniejsze dla uczestników było poukładanie sobie w głowie przebiegu gry, w czym miał pomóc przedstawiony schemat – opowiada phm. Radosław Kałuża, przewodniczący HKG „Gildia”. – Aby sama gra była zrozumiała postanowiliśmy przenieść ją do realiów harcerskich. Spotkaliśmy oboźnego obozu, który ma za zadanie znaleźć ogarniętą ekipę, ale głowę zaprząta mu zaginiony hamak komendanta. Poruszając się od kuchary, poprzez kwatermistrza, po Antka – młodego członka kwaterki, dowiadujemy się o harcerzu z czarną chustą, którego widziano z hamakiem. Gra posiada dwa warianty przejścia do drugiego poziomu, gdzie oboźny zleca nam poważniejsze zadanie. Nie może obejść się również bez zaskakującego zwrotu akcji – dodaje Przewodniczący Gildii.


Po wytłumaczeniu na schemacie zarysu gry uczestnicy otrzymali rozpisany pierwszy poziom zaprojektowanej gry o tematyce Harrego Pottera. Na jego podstawie programowcy przez godzinę starali się zaprojektować kolejne poziomy, które zostały omówione na forum.


Wypowiedź

Wybór tematyki gry wielopoziomowe należy zawsze oprzeć o uczestników, tak aby bez większego starania odnaleźli i zaangażowali się w rozgrywkę – tłumaczy phm. Agata Lach, Komendant Szczepu. – W tym wypadku wybór padł na jeden z symboli popkultury XXI wieku, czyli młodego czarodzieja o fantastycznych przygodach, które śledzili uważnie czytelnicy i kinomani w prawie każdym wieku. Nasza gra przeniosła uczestników do trzeciej części, gdzie spotykamy dementorów i uczymy się zaklęcia patronusa. Jednak najważniejszym przedmiotem jest Zmieniacz Czasu Hermiony, za pomocą którego młodzi gryfoni starają się oczyścić swoje imię i odzyskać utracone punkty – dodaje Komendantka Szczepu.


W efekcie starań trzech grup warsztatowych powstały trzy różne opracowania drugiego poziomu – mniej lub bardziej skomplikowane, ale prowadzące do rozwiązania zagadki tajemniczej kuchni Hogwartu. Nad przebiegiem warsztatów czuwała Zastępczyni Komendantki Chorągwi ds. programowych hm. Patrycja Makarska – Chachaj.

PS. „Gdzie jest hamak?”

Workshop. Gra wielopoziomowa

Zdjęcie pochodzi z programu wyemitowanego przez TVP3 Katowice.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *