Nogi za Pas! czyli jak uciekać z godnością

Zdarzyło Ci się uciekać przed smokiem? Tak.. mnie to spotyka codziennie, co pozwala mi za każdym razem rozpocząć rozgrywkę w Nogi za Pas! wydawnictwa Nasza Księgarnia, gdzie jest to jednoznacznie zapisane w instrukcji. Dla tych, którzy nie mają takiej przyjemności pozostaje być najstarszym graczem i kłopot z głowy. Ale zacznę od początku: Dawno dawno temu żył sobie Reiner Knizia, który zapewne zastanawiał się, dlaczego w większości gier podczas starć ze smokiem wygrywają rycerze? Postanowił to zmienić przyznając punkty za ucieczkę blaszanych konserw. Ale żeby nie było tak łatwo pewna niewiasta przypatruje się z wieży naszym maratończykom i ani śni nagrodzić tego najszybszego, który jest największym tchórzem. Czy Knizia tak właśnie rozpatrywał tą kwestię tworząc grę „Nogi za Pas!”? To tylko moje domysły.

Nogi za Pas! czyli jak uciekać z godnością


Godność dobrze smakuje

Wprowadzenie do gry nie odbiega zbytnio od powyższych przemyśleń. W królestwie rozpanoszył się smok, którego na rozkaz króla mają zgładzić wezwani rycerze – dokładnie siedmiu. Okazuje się, że smok jest za silny i śmiałkowie rozpoczynają ucieczkę do zamku. Niestety, z powodu obserwującej wszystko księżniczki, godność nie pozwala im na zbyt szybką ucieczkę. Jednak im bardziej godni – tym smaczniejsi. I tutaj rozpoczyna się rozgrywka.

Długa plansza z ponumerowanymi polami, składany przestrzenny zamek z punktowanymi miejscami oraz drewniani rycerze wraz z odpowiadającymi ich kolorom kostkami. Całości dopełnia naprawdę duży smok i białe króliczki. Po rozłożeniu wszystkich elementów każdy z graczy otrzymuje tarczę z trzema kolorami, które informują o punktowanych pod koniec gry rycerzach. Pozostaje potasować żetony smoka i podać kostki pierwszemu graczowi.

Na turę gracza składa się jedynie rzut kośćmi, wybór jednej z nich i zastosowanie wskazanego symbolu do drewnianego rycerza na planszy. Jeżeli na kostce nie widnieją wokół cyfry strzałki, to taka kostka zostaje usunięta z rozgrywki, aż do ruchu smoka. Niektóre kości wskazują zwykłą ilość pól, jaką ma przebyć rycerz, a niektóre skok w przód lub tył do najbliższego kompana. Dodatkowo biała kostka i cyfry na białych polach pozostałych kostek odnoszą się do dowolnego rycerza. Ucieczka trwa do chwili, gdy kolejnemu graczowi pozostanie jeden sześcianik.

Nogi za Pas! czyli jak uciekać z godnością


I am fire, I am death

Kiedy już zabraknie możliwości wyboru kostek rozpoczyna się ruch smoka, który na start ma spory dystans w plecy. Należy odkryć jeden z żetonów i przemieścić znacznik smoka o widniejącą liczbę pól. Po 2 turach i niebywałym szczęściu smok rozpocznie ucztę. W takim przypadku wraz z pierwszym napotkanym – a co za tym idzie skonsumowanym – rycerzem znika również kostka w jego kolorze. Jeżeli na polu znajduje się więcej śmiałków, to smok czeka spokojnie, aż reszta ucieknie pozostawiając tylko jednego nieszczęśnika. Po posiłku rozpoczyna się kolejna tura i gracz, który miał teraz rozpocząć rzut bierze wszystkie kości.

Gra kończy się na dwa sposoby: albo wszystkie cztery pola w zamku zostają zajęte, albo na planszy pozostaje dwóch rycerzy. W tym drugim przypadku obaj lądują automatycznie na pierwszym wolnym polu w twierdzy. Punktowani są jedynie rycerze, którzy zajęli kolejno 2, 3 i 4 miejsce – pierwszy uciekinier jest niegodny, aby mu przyznać jakiekolwiek punkty. Na koniec gracze porównują kolory na swoich tarczach z punktującymi rycerzami oraz dodają bonusy za uratowanie w trakcie ucieczki małych, białych króliczków.

Wykonanie gry, jak i sama rozgrywka zachwycają zarówno starszych jak i młodszych graczy. Proste zasady, duża interakcja i możliwość obrania strategii, w której albo biegniemy szybko do zamku, żeby dany kolor nie zdobył punktów, albo staramy się rzucić rycerza smokowi na pożarcie. Istotną sprawą jest tutaj losowość podczas rzutów kośćmi, ale i to za sprawą białych ścianek można odpowiednio dopasować do strategii.

Ciekawym szczegółem jest biegnący po smoczej górze „niziołek…”, czyżby jakieś odniesienie do Bilbo Bagginsa? W każdym razie 30 minutowa rozgrywka dla 2-7 osób kosztuje od 55 zł do nawet 90 zł w zależności od sklepu. Ja ze swej strony pragnę podziękować Wydawnictwu Nasza Księgarnia, która jeden egzemplarz dołożyła do Pakietu Noworocznego dla Harcerskiego Klubu Gier Gildia.

Pozostaje brać Nogi za Pas! i z godnością uciec przed wygłodniałym smokiem.

Nogi za Pas! czyli jak uciekać z godnością
Nogi za Pas! czyli jak uciekać z godnością

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *