303. Bitwa o Anglię – Recenzja gry IPN

Przenosimy się w sam środek nieustannych walk powietrznych między Wielką Brytanią a III Rzeszą, która przeszła do historii jako „Bitwa o Anglię”, a dokładnie do 31 sierpnia 1940 roku. Dowództwo 11 Grupy Myśliwskiej otrzymało komunikat o licznej formacji niemieckich samolotów kierujących się w stronę stolicy. Na tę wiadomość dowództwo RAF zdecydowało o wysłaniu do walki polski Dywizjon 303, którego pilot w czasie ćwiczebnego lotu zestrzelił niemiecki bombowiec. Czy RAF poradzi sobie z nalotami Luftwaffe i obroni Londyn przed zbombardowaniem?

Wraz z 70-tą rocznicą „Bitwy o Anglię” Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej przygotowało historyczną grę edukacyjną, która nie tylko przenosi uczestników w realia podniebnych starć ale również upamiętnia udział w walkach polskich i czechosłowackich lotników.

„303” jest dwuosobową grą planszową, w której każdy z graczy wciela się w rolę dowództwa RAF’u lub Luftwaffe. Celem gracza kierującego niemieckimi samolotami jest zbombardowanie Londynu poprzez przemieszczenie bombowca na jedno z trzech pól oznaczających stolicę Anglii, natomiast celem gracza dowodzącego Królewskimi Siłami Powietrznymi (Royal Air Force) jest zestrzelenie niemieckiego bombowca lub opóźnienie jego lotu.

W skład wytrzymałego pudełka wchodzi plansza do gry, która jest wzorowana na stole sztabowych Centrum Dowodzenia RAF, 6 żetonów z wizerunkami myśliwców RAF, 5 żetonów z wizerunkami myśliwców Luftwaffe, jeden żeton z wizerunkiem bombowca, trzy kości strzału, wskaźnik paliwa, 12 znaczników strzału i obszerna książeczka z instrukcją i opracowaniem historycznym. Jak na trwałość wykonanych elementów cena samej gry jest bardzo niska, o ile dokonujemy zakupu w jednym z punktów IPN (od 16 do 24 zł).

W skład wytrzymałego pudełka wchodzi plansza do gry, która jest wzorowana na stole sztabowym Centrum Dowodzenia RAF, 6 żetonów z wizerunkami myśliwców RAF, 5 żetonów z wizerunkami myśliwców Luftwaffe, jeden żeton z wizerunkiem bombowca, trzy kości strzału, wskaźnik paliwa, 12 znaczników strzału i obszerna książeczka z instrukcją i opracowaniem historycznym. Jak na trwałość wykonanych elementów cena samej gry jest bardzo niska, o ile dokonujemy zakupu w jednym z punktów IPN (ok. 16 zł).

Przed rozpoczęciem rozgrywki umieszczamy żetony z wizerunkami samolotów na planszy zgodnie ze znajdującymi się tam oznaczeniami. Dwa samolotu RAF’u pozostają poza planszą i będą pojawiały się na lotnisku w Northolt pod koniec 4 i 6 tury. Sama gra podzielona jest na 8 tur składających się z ośmiu faz ruchu, poczynając od przemieszczaniu się myśliwców Luftwaffe, a kończąc na przesunięciu znacznika zużycia paliwa symbolizującego daną turę. Kiedy obie strony znajdą się w zasięgu strzału do gry wchodzą kości. Ilość użytych do ataku kości jest określona przez odległość, jaką samolot musi pokonać by znaleźć się przy przeciwniku, np. myśliwce będące w bezpośrednim położeniu otrzymują trzy szanse na zestrzelenie wrogiej maszyny, natomiast myśliwiec, który musi zbliżyć się o dwa pola do przeciwnika ma już tylko jedną szansę na oddanie strzału. Ilość szans oznacza się poprzez umieszczenie znaczników strzałów na atakującym samolocie. Po oddaniu strzału samolot przelatuje nad wrogiem przez co sama akcja jest bardzo dynamiczna i pozwala rozplanować kolejne posunięcia. Uszkodzone myśliwce można zawrócić do macierzystych lotnisk w celu naprawy, natomiast zestrzelone usuwa się z planszy. Przed rozpoczęciem gry należy dobrze przestudiować sekwencje ataku zamieszczoną w instrukcji zawierającej liczne zilustrowane przykłady. W celu sprawiedliwego wyboru zwycięskiego gracza zaleca się zmianę stron konfliktu po pierwszej rozgrywce.

„303” to nie tylko dobrze wykonana gra planszowa, ale także spora dawka wiedzy na temat pilotów oraz maszyn biorących udział w podniebnych starciach, co niewątpliwie może posłużyć jako materiał do prelekcji przed rozgrywką.


W końcu dosyć łatwa i ciekawa strategia, w którą można zagrać we dwójkę – odpada nam spory problem zgromadzenia ludzi do potyczki. Specyficzna grafika planszy oraz przede wszystkim licznik zużycia paliwa odmierzający upływający czas rozgrywki dobrze wprowadzają graczy w klimat. Ogromnym plusem jest cena obowiązująca w placowkach IPN – dzięki temu gra będąca na każdą kieszeń może trafić do wielu miłośników historii i nie tylko 😉

phm. Agata Lach HO

Dzięki opracowanemu mechanizmowi walk grywalność „303” jest dość wysoka, jednak przy graczach, którzy specjalizują się w układaniu strategii partia ogranicza się do losowości rzutów kośćmi. Nie widzę również sensu w naprawie uszkodzonego samolotu Luftwaffe z racji bardzo krótkiej rozgrywki (lepiej użyć go jako tarczy), niemniej sama gra jest doskonałym uzupełnieniem lekcji historii. Dodatkowym atutem jest niska cena w stosunku do jakości wykonania co rekompensuje ograniczoną liczbę uczestników rozgrywki.

phm. Radosław Kałuża HO

Ocena HKG

7,5/10

Gatunek: gra planszowa
Liczba graczy: 2
Wiek: 10+
Czas gry: 15 min.
Wydawca: IPN
Cena: ok. 24 zł




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *